Boganmeldelse

Anklaget, – men selv offer!”

– af p. Stephen Holm SMMass,
Lærkevej 2, 4180 Sorø, 59596645, sh@montfort.dk

Der har ikke været sparet på dét man i gamle dage kaldte for tryksværte, når det drejer sig om mediernes beskrivelse af ‘overgrebssagerne’ i den katolske kirke. De påståede ofre og deres sympatisører har fået spalteplads så det batter, mens fortalere for de angivelige, skrækkelige voldsmænd er blevet negligeret. Fy da!

Det er derfor velsignende velgørende anderledes at læse tidligere norske dominikanerpater Kjell Arild Pollestads nyudgivene dagbog for perioden 2008 – 2011 med titlen “Anklaget“.! Pollestads beskrivelse af sine seneste oplevelser vækker ikke gensynets glæde, men genkendelsens grufuldhed hos anmelderen, der har været igennem samme møllekværn som Pollestad, men som er forblevet ‘på gården’. Pollestad beskriver, hvorledes han i april 2010, opholdende sig i dominikanerklostret i Paris, af samtlige medier og af sin egen kirke pludselig sættes i offentlig gabestok i Norge på grund af to forhold (voldtægtsforsøg af to unge voksne), forsøg, som ifølge forfatteren ikke har fundet sted, men som der ikke desto mindre i slutningen af 90’erne var taget konsekvenser af. Bl. a. derfor var Pollestad i klostret i Paris. En god veninde sætter begivenhederne i april 2010, som forløb parallelt i samtlige nordiske lande, som en ‘frugt’ af de nordiske biskoppers ad-limina besøg hos paven  i marts. Pollestads beretning lader ane, at det i virkeligheden drejer sig om alt andet end de påståede seksuelle krænkelser, og at anklagerne faktisk er ganske velkomne hos de lokale kirkeledelser, når de retter sig mod præster, de høje herrer helst er foruden. At det drejer sig om magtkamp og misundelse, om ny-konservatisme kontra progresisme/liberalisme i kirken.

Pater Pollestad er en moderne katolik med et stort forfatterskab med sig, vel nok Norges mest kendte katolske præst. Glad for livet, glad for god mad og drikke, glad for mennesker “af alle køn”, som han siger. Og med sine meningers mod. Måske med en lidt for modig og lidt for uforsigtig livsstil i dén metier, som nu engang er hans. Dominikanerordenen, som han tilhører, var mange år toneangivende i en progressiv norsk katolicisme. Den, der i 2010 offentligt anklager ham, Reidar Voith, er nu ligeledes præst, omkring de 40 år. Han opsøgte Pollestad som ganske ung præstestudent og var ham ekstremt hengiven. Et venskabsforhold blev det til, hvor Reidar, ikke uden jalousi, søgte Pollestads konstante opmæksomhed. Under nogle arrangementer, hvor han ledsagede Pollestad, skulle voldtægtsforsøgene være sket. Man undrer sig over, at Reidar, når han har været udsat for voldtægtsforsøg fra Pollestads side, bli’r ved med at følge i hans fodspor, be’r om at komme i pastoralpraktik hos ham i det sogn, hvor han virker som  sognepræst og endda inviterer ham til at medcelebrere messen ved sin præstevielse. I dag markerer Reidar sig som ekstrem konservativ præst, fejrer messe i paramenter fra klunketiden, med blonder, som en mand almindeligvis nødigt vil iføre sig, og er, – selvfølgelig, –  tæt på den aktuelle ledelse af kirken i Norge. Og med fuld støtte fra samme kirkes ledelse  sværter han så sin gamle mentor og ven til. Karriere i kirken opnås vist med samme midler som alle andre steder.…

Hvis man har mod til at lade sig korrigere i sin fasttømrede opfattelse om de såkaldte misbrugssager i den katolske kirke, hvis man har mod til at læse om  moderne heksejagt, hvor bålflammerne er erstattet af medierne, og hvis man har mod til at lade sig konfrontere med den tanke, at der i de katolske misbrugssager rent faktisk har været tale om nok så mange falske anmeldelser af præster, som med kirkens velsignelse er blevet de egentlige ofre, så skal man læse Pollestads bog.

At den katolske kirke i Norge nu har mistet en af sine bedste præster, har været prisen. Politiet fastslår, at intet strafbart har fundet sted. Oslos biskop erklærer offentligt, at han tror på Reidar og ikke ønsker, at Pollestad virker som præst i Norge. Pollestad må deraf slutte, at man ikke stoler på ham, og det faktum, at han fremtidigt ikke kan virke som præst i sit fædreland har medført, at han omkring årsskiftet med smerte har nedlagt sit præsteembede og er udtrådt af sin elskede dominikanerorden, som, fortæller han, har støttet ham herhjertet gennem forløbet.

Samme faktum er imidlertid osse grunden til, at han -, som han ligeledes fortæller, – nu uden personlig og uden kirkelig censur (og endda uden bitterhed) har kunnet udgive den her anmeldte dagbog, hvis sidste halvdel peger hen på, at den mand  ikke har helt uret, som engang udtalte: “Den katolske kirke er den eneste hær, som myrder sine egne soldater!”

Kjell Arild Pollestad
Anklaget
Dagbog 2008-2011
skrevet på norsk
376 sider, 499 kr
Cappelen Damm

PS: Bogen har været indsendt til ‘kristeligt dagblad’, som ikke har fundet det opportunt at anmelde den (undskyldning: på norsk, ikke på dansk) eller på nogensomhelst anden måde gøre opmærksom på hverken dens eksistens eller dens indhold!
SH

2 thoughts on “Boganmeldelse

1. Har lige reserveret bogen på biblioteket, og jeg glæder mig meget til at læse den. Det virker som om, der har været lignende situationer andre steder. En præst fra England fortalte mig, at det ikke er ualmindeligt, at nogle biskopper finder på undskyldninger for at forfølge de præster, de ikke bryder sig om

2. Kære Stephen. Dét, du har været udsat for, gennemspejler dét, man kan læse i bogen. Og så er der rigtig mange, gode kommentarer til både gifte præster og indvandrede præster – og deres fra hjemlandet medbragte vaner. Bare rigtig mange ville læse den bog. Den er på samme tid let at læse men også meget tung. Man bliver tung om hjertet, for det kan da ikke passe, at kirken behandler sine præster sådan! Mange tanker Birgit

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo