Om ytringsfrihed og retssikkerhed

Først Kurt Vestergaard og nu Lars Hedegaard …
Ja, i den muslimske tankegang respekteres vores grundlovssikrede ytringsfrihed åbenbart ikke. Sig , hvad du mener, – men det er med livet som indsats…
Sådan er det gudskelov ikke i vores kristelige verden. …. Eller hvad???
Jeg har hørt fra én af mine gode venner, som arbejder i en landsomfattende butikskæde, at en lokalforretning havde en succesfuld leder, som gav sin forretning et dundrende overskud, …. – men topchefen kunne ikke li’ ham og fyrede ham. I dette firma var der i det mindste en mærkbar kollegial opbakning. Det passede ikke topchefen. Disse kolleger fik nu at vide, at opbakning til den fyrede souschef ville betyde fyring af den opbakkende medarbejder.. – “Næsten som i den katolske kirke..” sagde hám, der fortalte mig historien…
Som præst i den katolske kirke i Danmark af i dag har jeg gjort den erfaring, at hvis man tydeligt gi’r udtryk for meninger eller holdninger, som ikke er ‘god latin på bjerget’, bliver man ikke hakket med økser eller skudt med pistoler, men i stedet med dekreter, eller breve, der, udenom en kirkeretssag, idømmer en kirkeretsstraf. Sidstnævnte metode er ganske vist anderledes behagelig, men virkningen er den samme, hvis det er en fuldtræffer: Du kan ikke røre dig bagefter ! ….
Hedegaard siger: “Jeg er ikke skadet fysisk!”….  Han kan bare vente. De fysiske skader viser sig efterhånden…

Og så var der i KD den 12. januar en ameldelse af en nyudkommet bog “SAXO”, – om historieskriveren og cisterciensermunken her fra Sorø. Anmelderen, Søren Hindsholm, gør opmærksom på et afsnit i bogen, hvor Helle Vogt og Per Andersen skriver om Saxo’s forhold til kirkeretten. Hvor meget de to véd om kanonisk ret, er jeg ikke istand til at bedømme, så jeg citerer blot:
“Saxo var velorienteret i den kanoniske ret, og hans værk viser en væsentlig udvikling i den juridiske tænkning og procesretten. Tidligere var princippet, at en anklaget var skyldig, indtil det modsatte var bevist, og processen for domstolen kunne næppe kaldes en rigtig proces, for den bestod i, at anklager og anklagede stillede med vidner, der forsikrede om deres gode karakter og uskyld.
Men inspireret af kanonisk ret opstår der en egentlig proces med forhør og bedømmelse af beviser, og dét synspunkt vinder frem, at en anklaget er uskyldig, indtil hans skyld er bevist. Dette er et afgørende fremskridt for retssikkerheden!”
Jeg ved ikke, om den ny kirkeret er gået tilbage til principperne fra før Saxo, men jeg véd, at mine sager ang. påståede seksuelle overgreb blev henlangt af politet den 11. oktober 2010 og af kirken den 30. marts 2011. Hvorpå min étårige suspension blev ophævet….
Ikke desto mindre finder jeg i et til mig stilet brev fra biskop Kozon af 13. december 2011 sætningen: “Jeg ser med stor alvor på anklagerne mod dig ..!” . Hvilket jeg fik at føle den 20. juni 2012.
Tja …

Reklamer

3 thoughts on “Om ytringsfrihed og retssikkerhed

  1. Ja, nu handler det vist mest om biskoppens personlige lyst til genere og magt til at straffe. Friedrich Nietzsche siger: “Nær mistro til alle, i hvilke trangen til at straffe er stærk.”

  2. Kære Stephen Holm

    Måske handler brevet fra biskop Kozon den 13. december 2011, og det du fik at føle den 20. juni 2012, slet ikke om det, du var anklaget for, som blev henlagt af politiet den 11. oktober 2010 og af kirken den 30. marts 2011. Måske handler det om noget helt andet, men hvor det er bekvemt at bruge anklagerne mod dig som påskud til at lukke munden på dig. Det kaldes motivforskydning og er et yndet redskab til at lukke munden på kritikere i ethvert autoritært system. Eksemplerne er talrige og omkostningerne for ofrene forfærdelige.
    Da du var sognepræst i Slagelse, Holbæk og Kalundborg tog jeg undertiden vejen fra Skovlunde til en af dine kirker for at opleve din fejring af den hellige messe og for at høre dig prædike. Og hvorfor nu det? Fordi du altid sagde noget væsentligt.
    Jeg tænkte ved en bestemt lejlighed, hvor længe kan du blive ved med det, og hvornår vil man lukke munden på dig? Det var længe før anklagerne mod dig og din suspension, men set i et bagspejl kan det ikke udelukkes, at det handler om motivforskydning.
    Jeg tror såmænd ikke, at du er den eneste præst, hverken før eller efter anklagerne mod dig, der har fået en lignende behandling.

  3. Passage i brev af medio juni 2012 fra biskoppen til mig i anledning af min kirkelige ‘fængsling’ her i Sorø:
    “Jeg må bede dig om fra dags dato kun at fejre gudstjenester i kapellet i Sorø og i det hele taget ikke at udøve nogen funktioner i forbindelse med offentlige gudstjenester og valfarter. Hvis du overhører dette pålæg, vil det få kanoniske konsekvenser”
    Jeg bemærker de få linjers opbygning: Først en bøn, som så bliver et pålæg og sluttelig munder ud i en trussel!

    Passage i en fødselsdagshilsen fra biskoppen til mig medio november 2012:
    “Den eneste vej mod en ænding af situationen ér, at der bliver skabt fuldstændig ro om din person, hvilket også indebærer, at du selv bidrager dertil med den ofte nævnte lave profil. Ethvert modsat rettet tiltag fra dig eller andres side vil blot forhale denne proces, der godt ville kunne ende med et resultat, som du kan blive tilfreds med!”
    Jeg bemærker, at hvis jeg vil ud af ‘fængslet’, – hvad jeg naturligvis meget gerne vil, – skal jeg ikke bare selv holde kæft og helst gøre mig nærmest usynlig. Nej, indirekte lægges det osse over på mig at sørge for, at andre, som gi’r udtryk for deres forargelse over den behandling, jeg er udsat for, gør det samme. Hvis ikke, så …

    Udtalelse i KD af 7 februar 2013, – af Naser Kharder (i forbindelse med Hedegaard-sagen):

    “Jeg har ikke andet end foragt for personer, som udøver vold, og det er en katastrofe for ytringsfriheden, hvis folk lader sig skræmme til at tie!”

    I går bragte jeg her på min blog under overskriften ‘Isolation’ et citat af Indre Missions nye generalsekretær.
    I relation til, hvad jeg her har skrevet, vil jeg bringe et citat af samme bevægelses nu afdøde stifter Vilhelm Bech, som ligger begravet på Ørslev Kirkegård, et lille stykke vej øst for Sorø. Jeg har besøgt hans grav og på hans gravsten læst et citat af ham, som jeg har gjort til mit eget, – for ikke at miste min selvrespekt:

    “Så længe jeg lever, vil jeg gale!”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s