KUN og aldeles KUN for liturgiske fagidioter

–  kan osse læses under overskriften:
Den forbløffende inkonsekvens

Fejringen i torsdags af den nyindførte fest: ‘Jesus, den evige ypperstepræst’, (torsdag efter pinse), som nok aldrig vil ‘slå an’ (??), lod mig stille følgende spørgsmål:

FESTER AF FØRSTE KLASSE (Solemnitas, – med Gloria og Credo):
Jul, Påske, Pinse, Trinitatis, Kristi legem- og blod, Jesu Hjerte, Krist Konge Maria Immculata, Maria, Gudsmoder, Josef, Johannes Døberen, Peter og  Paul, Marias optagelse i himlen, Allehelgen, De afdødes dag

Hvorfor har visse af disse højfester to messeformularer: én til aftenen før og én til selve festdagen: Jul (hele 4 formularer: juelaften, julenat, julemorgen, juledag) Påske, Pinse, Johannes Døberen. Peter og Paul, Marias optagelse i himlen – mens andre kun har én formular: Maria Immaculata, Maria Guds moder. Josef, Trinitatis, Allehelgen, Krist Konge

Hvorfor giver man på fire af disse højfester skiftende tre læsninger til år A, B og C: Trinitatis, Kristi legem og Blod, Jesu Hjerte, Krist Konge – mens de øvrige har de samme tre læsninger samtlige år, dém med vigilieformular så seks.
De afdødes dag, dagen efter Allehelgen, er noget for sig selv. Et privilegium, som tillader enhver præst den dag at celebrere tre messer tilbyder derfor tre messeformularer med udvalg af læsninger

FESTER AF ANDEN KLASSE (Festum, – med Gloria, – hvis på en søndag osse Credo)

Der tilbydes ved hver fest to læsninger plus evangelium, og man foreskrives blandt de to læsninger at vælge én. Dog:  Visse fester falder altid på en søndag:  den hellige Familie, Jesu dåb, og i DK: Kyndelmisse, og to Kristus-fester kan fortrænge en søndag, nemlig Kristi forklarelse på Tabor (06. august) og Korsets ophøjelse (14. september). De år, det sker,  får man brug for alle tre læsninger. På den ene af dem, har man vekslende evangelium til år A, B og C (6. august), på den anden ikke (14. september)
Da den hellige Familie og Jesu dåb, – med ganske få års undtagelse,  som sagt altid falder på en søndag har disse fester 3 sæt læsninger, til år A, B og C.
Men nu den ny fest, ‘Jesus, den evige ypperstepræst’,  som ALDRIG kan falde på en søndag, al den stund den er fastlagt til en TORSDAG, giver os  vekslende tekster til tre læseår, altså i alt 9 læsninger ???

Jeg forstår ikke et kuk . . . ser kun en vidunderlig inkonsekvens.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s